جریان انحرافی

این روزها بحث جریان انحرافی در بین مردم و رسانه ها  بویژه در بین متدیین زیاد شده است . اگر درگوگل در رابطه با این مطلب جستجو کنید خبرها و مطالب زیادی بچشمتان خواهد خورد.

بعضی معتقدند این جریان توسط اطرافیان آقای رئیس جمهور شکل گرفته و  رهبراین جریان را اقای مشایی رئیس دفتر  ریاست جمهوری بوده وبا نزدیکان خود آقایان بقایی و جوانفکر برای رسیدن به اهداف خود در تلاش هستند.استفاده از اصطلاحات مکتب ایرانی بجای مکتب اسلامی ُ طرح منشور کوروش جشن بزرگ سال نو و مطالب دیگری که هرچند گاه ار طرف آقای مشائی میشود و...باعث موضعگیری بعضی از علما و مداحان را بدنبال داشت.

  همچنین معتقدند این گروه با استفاده ازپیشگویی از طریق رمالی و اجنه و ارتباط با بعضی مرتاضان کارهای خود را به پیش می برند.در همین رابطه حتی بعضی از علما مثل آقای مصباح یزدی نیز گفتند که آقای مشایی رئیس جمهور را سحر کرده اند.

اینان همچنین در تحلیل های خود گفته اند این جریان با نفوذ  در بعضی استانداریها- سازمانهایی نظیرمیراث فرهنگی -  نهاد ریاست جمهوری -وزارت امورخارجه-و بدست گرفتن خبرگزاری ایرنا و.. می کوشند تا این جریان را وسعت بخشیده و  مجلس و حتی ریاست جمهوری دور آینده را بدست گیرند.ودر طول این سالها نیز اقدامات گسترده ای داشته اند. از جمله تلاش برای  برکناری بعضی از وزرا ونزدیکان  ریاست جمهوری واز کنار گذاردن آقای پورمحمدی وزیر کشور شروع وتا  وزیر امورخارجه آقای متکی که احتمالا در مقابل نفوذ آنها ایستادگی نموده است ادامه پیدا نمود.

حتی برادر رئیس جمهورُ آقا داود نیز در امان نماند.این موضوع منجر به اختلافات  شخص رئیس جمهور با مجلس گردید.بوضوح بارها از طرف آقای لاریجانی و نمایندگان مجلس مطالبی مطرح گردید از طرفی مجلس معتقد است که قوانین از طرف دولت اجرا نمی شودو چندی قبل آقای احمد توکلی این دولت را قانون شکن ترین دولت پس از انقلاب نامید.

 تا اینکه این تلاشها منجر به تغییر وزیر اطلاعات آقای مصلحی  شد که به دستور مقام معظم رهبری اینکار ملغی شد و پس از آن موجب عدم حضور رئیس جمهور برای مدت یازده روز در محل کارگردید و مسایلی که در این رابطه بوجود امدو امروز نیز تغییر معاون اداری مالی وزارت امور خارجه گردید موجب بروز اختلاف بیشتر و استیضاح وزیر امور خارجه از طرف مجلس را در پی داشت. در حالیکه مقام معظم رهبری جامعه را به ارامش دعوت می کنند معلوم نیست که چرا این تشنجات ایجاد میشود .

میلاد خجسته مولود کعبه

رجب ماه خدا از راه رسید و پس از میلاد میمون امام جواد علیه السلام ُ روز ۱۳ رجب که تولد اولین امام همام است از راه می رسد.امام علی علیه السلام مظهر تمام خوبیها و کسی که خدامادر اورا در خانه خود جای داد تا او در این مکان امن چشم به جهان گشود و پس از عمری پربرکت و مجاهده در راه اسلام در آخرین لحظات نیز در مسجد ضربت میخورد .علی را که شناخته است و چه کسی میتواند وصف او را بگوید .پیامبر و فاطمه علی را شناختند و انها این توانایی را داشتند و ما عاجزیم.

حضرت زهرا کوثر است

درروز میلاد خجسته حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیهامناسب دانستم به تفسیر سوره کوثر مراجعه و مطالبی در این زمینه را یاداشت نمایم :

سورة بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِنَّا أَعْطيْنَك الْكَوْثَرَ(1) فَصلّ‏ِ لِرَبِّك وَ انحَرْ(2) إِنَّ شانِئَك هُوَ الأَبْترُ(3)

ترجمه آيات

به نام الله كه به نيك و بد بخشنده ، و به نيكان مهربان است .

محققا ما به تو خير كثير ( فاطمه (عليهاالسلام‏) داديم ( 1) .

پس به شكرانه‏اش براي پروردگارت نماز بخوان و قرباني كن ( 2) .

و بدان كه محققا شماتت‏گوي و دشمن تو ابتر و بلا عقب است ( 3) . 

شان نزول سوره کوثر

برخلاف پیش بینی های دشمنان پیامبر که ادعا می کردند نسلی از آن حضرت باقی نخواهد ماند، اما به واسطه حضرت فاطمه(س) تنها فرزند رسول خدا، نسل پاکی به وجود آمد که منشاء تمام خوبیهای جهان شده و به برکت آنها اسلام حفظ شد.

فاطمه دختر نبوت، همسر ولایت و مادر امامت است در حالیکه بسیاری حضرت محمد(ص) را به واسطه نداشتن فرزند پسر سرزنش کرده و پیش بینی می کردند که نسلی از پیامبر باقی نخواهد ماند .

از دیدگاه بسیاری از مفسران سوره کوثر در شأن فاطمه زهرا و فرزندان او نازل شده است .

" انا أعطیناک الکوثر . فصل لربک وانحر. ان شانئک هو الأبتر.

محققا ما به تو خیر کثیر (فاطمه ) دادیم . پس به شکرانه اش برای پروردگارت نماز بخوان و قربانی کن . و بدان که محققا شماتت گوی و دشمن تو ابتر و بلا عقب است ."

در تفسیر نمونه آمده است که فخر رازی مفسر اهل سنت در تفسیر کبیر نوشته است: " قـول سوم این است که این سوره به عنوان رد بر کسانی نازل شده که عدم وجود اولاد را بر پیغمبر اکـرم خرده می گرفتند، بنابراین معنی سوره این است که خداوند به او نسلی می دهد که در طـول زمـان باقی می ماند ... هزاران هزار از فرزندان فاطمه در سراسر جهان پخش شدند، در میان آنها نویسندگان و فقها و مـحـدثان و مفسران والامقام و فرماندهان عظیم بودند که با ایثار و فداکاری در حفظ آیین اسلام کوشیدند. "

بسیاری از بزرگان عـلـمای شـیعه یکی از روشنترین مصداقهای آن را وجود مبارک فاطمه دانـسـتـه اند چرا که شأن نزول آیه می گوید: آنها پیغمبر اکرم را متهم می کردند که بلاعقب است، قرآن ضمن نفی سخن آنهامی گوید: « ما به تو کوثر دادیم ».

از ایـن تـعـبیر استنباط می شود که این خیر کثیر همان فاطمه زهرا است زیرا نسل و ذریه پـیـامـبـر بـه واسطه همین دختر گرامی در جهان انتشار یافت، نسلی که نه تنها فرزندان جـسـمـانی پیغمبر بودند بلکه آیین او و تمام ارزشهای اسلام را حفظ و به آیندگان ابلاغ کردند .

بيان آيات

در اين سوره منتي بر رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) نهاده به اينكه به آن جناب كوثر داده ، و اين بدان منظور است كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وي زخم زبان مي‏زند كه اولاد ذكور ندارد و اجاق كور است ، خودش اجاق كور است ، و اين سوره كوتاه‏ترين سوره قرآن است ، و روايات در اينكه آيا اين سوره در مكه نازل شده و يا در مدينه مختلف است ، و ظاهرش اين است كه در مكه نازل شده باشد .

و بعضي از مفسرين به منظور جمع بين دو دسته روايات گفته‏اند : ممكن است دو

ترجمة الميزان ج : 20ص :638

نوبت نازل شده باشد يكي در مكه و بار ديگر در مدينه .

انا اعطيناك الكوثر در مجمع البيان مي‏گويد : كلمه كوثر بر وزن فوعل به معناي چيزي است كه شانش آن است كه كثير باشد ، و كوثر به معناي خير كثير است .

ولي مفسرين در تفسير كوثر و اينكه كوثر چيست اختلافي عجيب كرده‏اند : بعضي گفته‏اند : خير كثير است .

و بعضي معاني ديگري كرده‏اند كه فهرست‏وار از نظر خواننده مي‏گذرد :

1 - نهري است در بهشت ۲-حوض خاص رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) در بهشت و يا در محشر است

3 - اولاد رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است

4 - اصحاب و پيروان آن جناب تا روز قيامت است 5 - علماي امت او است .

6 - قرآن و فضائل بسيار آن .7 - مقام نبوت است

8 - تيسير قرآن و تخفيف شرايع و احكام است .۹-اسلام است .۱۰-

توحيد است ۱۱-علم و حكمت است .

12 - فضائل رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است 13 - مقام محمود است .

14 - نور قلب شريف رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) است .

و از اين قبيل اقوالي ديگر كه به طوري كه از بعضي از مفسرين نقل شده بالغ بر بيست و شش قول است .

صاحبان دو قول اول استدلال كرده‏اند به بعضي روايات ، و اما باقي اقوال هيچ دليلي ندارند به جز تحكم و بي دليل حرف زدن ، و به هر حال اينكه در آخر سوره فرمود : ان شانئك هو الابتر با در نظر گرفتن اينكه كلمه ابتر در ظاهر به معناي اجاق كور است ، و نيز با در نظر گرفتن اينكه جمله مذكور از باب قصر قلب است ، چنين به دست مي‏آيد كه منظور از كوثر ، تنها و تنها كثرت ذريه‏اي است كه خداي تعالي به آن جناب ارزاني داشته ، ( و بركتي است كه در نسل آن جناب قرار داده ) ، و يا مراد هم خير كثير است و هم كثرت ذريه ، چيزي كه هست كثرت ذريه يكي از مصاديق خير كثير است ، و اگر مراد مساله ذريه به استقلال و يا به طور ضمني نبود ، آوردن كلمه ان در جمله ان شانئك هو الابتر فايده‏اي نداشت ، زيرا كلمه ان علاوه بر تحقيق ، تعليل را هم مي‏رساند و معنا ندارد بفرمايد ما به تو حوض داديم ، چون كه بدگوي تو اجاق كور است و يا بي خبر است .

ترجمة الميزان ج : 20ص :639

و روايات هم بسيار زياد رسيده كه سوره مورد بحث در پاسخ كسي نازل شده كه رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) را به اجاق كوري زخم زبان زد و اين زخم زبان هنگامي بود كه قاسم و عبد الله دو فرزندان رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) از دنيا رفتند ، پس با اين بيان روشن شد كه سخن آن مفسر كه گفته : منظور صاحب اين زخم زبان از كلمه ابتر بريدگي از مردم يا انقطاع از خير بوده و خداي تعالي در رد گفتارش فرموده او خودش منقطع از هر چيز است سخن بي وجهي است .

و چون جمله انا اعطيناك ... در مقام منت نهادن بود ، با سياق متكلم مع الغير ( ما ) آمد كه بر عظمت دلالت مي‏كند ، و چون منظور از آن خوشدل ساختن رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) بود مطلب را با واژه اعطاء كه ظاهر در تمليك است بيان داشت و فرمود : ما به تو كوثر عطا كرديم .

و اين جمله از اين دلالت خالي نيست كه فرزندان فاطمه (عليهاالسلام‏) ذريه رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) هستند ، و اين خود يكي از خبرهاي غيبي قرآن كريم است ، چون همانطور كه مي‏بينيم خداي تعالي بعد از درگذشت آن حضرت بركتي در نسل آن جناب قرار داد ، به طوري كه در همه عالم هيچ نسلي معادل آن ديده نمي‏شود ، آن هم با آن همه بلاها كه بر سر ذريه آن جناب آوردند و گروه گروه از ايشان را كشتند .

فصل لربك و انحر از ظاهر سياق و ظاهر اينكه حرف فاء بر سر اين جمله در آمده ، استفاده مي‏شود كه امر به نماز و نحر شتر ، كه متفرع بر جمله انا اعطيناك الكوثر شده ، از باب شكر نعمت است ، و چنين معنا مي‏دهد ، حال كه ما بر تو منت نهاديم و خير كثيرت داديم اين نعمت بزرگ را با نماز و نحر شكرگزاري كن .

و مراد از نحر بنا بر رواياتي كه از طرق شيعه و سني از رسول خدا (صلي‏الله‏عليه‏وآله‏وسلّم‏) و از علي (عليه‏السلام‏)رسيده ، و نيز رواياتي كه شيعه از امام صادق و ساير ائمه اهل بيت (عليهم‏السلام‏) روايت كرده ، دست بلند كردن به طرف گردن در هنگام تكبير گفتن براي نماز است .

ولي بعضي گفته‏اند : معنايش اين است كه نماز عيد قربان بخوان ، و شتر هم قرباني

ترجمة الميزان ج : 20ص :640

كن ، ( چون كلمه نحر به معناي سر بريدن شتر به آن نحو خاص است ، همچنان كه كلمه ذبح به معناي سر بريدن ساير حيوانات است) .

بعضي ديگر گفته‏اند : معنايش اين است كه براي پروردگارت نماز بخوان ، و وقتي سر از ركوع بر مي‏داري به طور كامل بايست .

بعضي ديگر معاني ديگري هم ذكر كرده‏اند ان شانئك هو الابتر كلمه : شاني‏ء به معناي دشمن خشمگين ، و كلمه أبتر به معناي اجاق كور است ، و اين كسي كه چنين زخم زباني به آن جناب زده بود عاصي بن وائل بوده .

بعضي گفته‏اند : مراد از ابتر منقطع از خير ، و يا منقطع از قوم خويش است ، كه خواننده توجه فرمود اين قول با روايات شان نزول نمي‏سازد .

مؤلف : اين روايت علاوه بر اينكه مرسل است ، يعني سندش ذكر نشده ، و علاوه بر اينكه مضمر است ، يعني تنها در آن آمده كه : فرمود و روشن نكرده كه كدام يك از ائمه فرموده ، با ساير روايات معارض است ، و تفسير كوثر به نهري در بهشت منافات ندارد كه كوثر به معناي خير كثير باشد ، چون همانطور كه در خبر ابن جبير گذشت نهر بهشتي هم مصداقي از خير كثير است .