دستگيري  آقاي محمد علي طاهري رئيس فرقه كيهاني

به  گزارش خبرگزاری برنا "رئيس يك فرقه انحرافي كه به صورت هرمي كار مي كرد و مدعي تفويض اتصال به طور عام به روح القدس بود توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) در اواخر... 

وي كه تحصيل كرده خارج از كشور مي باشد مدعي شفاي همه بيماران با اين نوع اتصال است و مبناي كار خود را فرادرماني معرفي مي‌كرد و افرادي را به طور مرتب براي درمانگري آموزش مي‌داد و البته تا به حال پول هنگفتي از اين راه به جيب زده است.

يكي از مطلعين در اين رابطه به خبرنگار جام جم گفت:«اين افراد با ايجاد دفاتر غيرقانوني و بدون مجوز در تهران و ديگر شهرستانها مبادرت به آموزش هاي درمانگري و شبه عرفاني مي كردند و براي موجه جلوه دادن تشكيلات و فرقه خود از چهره افراد موجه و برخي نهادها هزينه مي كردند.اين افراد اكنون بايد پاسخگوي مواري چون دخالت در امر درمان ، دخالت در امر آموزش هاي بدون مجور ، نگهداري اسناد محرمانه دولتي و اسناد علوم پزشكي باشند». يکشنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۸۹

كلاس‌هايي كه شعور انساني اسكن مي‌شود!

رهبر اين فرقه از سال 1376 با راه اندازي كلاس‌هايي جهت ترويج افكار و عقايدش عرفان حلقه را راه‌اندازي‌ و رسماً اعلام موجوديت كرده‌است. اين گروه ابتدا براي اينكه وجهه قانوني نيز داشته باشند، با سلسله رايزني‌هايي مجوزي از سازمان ملي جوانان دريافت كرد كه پس از تشكيل چند دوره از كلاسها اين مجوز توسط سازمان ملي جوانان تمديد نشد.

مبناي حرف اين فرقه يا يكي از مهمترين ادعاهاي رهبر فرقه اين است كه وي ادعا مي‌كند قدرت اتصال دهندگي به شعور كيهاني را دارد. يعني مي‌تواند انسان‌ها را در كره زمين به جريان شعور كيهاني وصل كند و بدين ترتيب يك حلقه‌اي ايجاد مي شود و عرفان حلقه شكل مي‌گيرد. عرفان حلقه الهام گرفته از تعابيري است كه معمولاً دراويش و صوفيه دارند و از تعبير حلقه استفاده مي‌كنند.
آشنـايي با رييس فرقـه عرفان حلقـه

رهبر اين فرقه " م. ط " معروف به مهندس است. وي هيچ سابقه مطالعاتي، پژوهشي و تحصيلاتي چه آكادميك و حوزوي ندارد. اين به‌اصطلاح استاد عرفان همچنين توان قرائت قرآن را ندارد و آيات را غلط قرائت مي‌كند. وي تاكنون دو كتاب در خصوص معرفي عرفان خود نوشته است. كتاب‌هاي وي حاوي انبوهي از انحرافات فكري و عقيدتي است. هر چند گفته مي‌شود مهندس است، اما وي تاكنون مدركي در اين خصوص ارائه نكرده است. يعني مشخص نيست، در چه رشته‌اي مهندسي گرفته، از كدام دانشگاه مدرك گرفته و يا فعاليت مهندسي دارد يا خير. اما اين فرد توانسته افرادي را كه داراي مدارج بالاي علمي و دانشگاهي هستند جذب كند. ظاهراً وي مدتي با يك جن‌گير نيز مرتبط بوده و مدعي است به او پول پرداخت كرده تا از توانايي وي بهره ببرد.

*كلاس‌هاي فرقه حلقه و سوء‌استفـاده هاي مالـي

كلاس‌هايي كه توسط اين فرقه برگزار مي‌شود بدين صورت است كه هر دوره اين كلاسها 6 جلسه است كه هر هفته يكبار برگزار مي‌شود. مسئولان براي اين 6 جلسه مبلغي در حدود 50 هزار تومان از مخاطب اخذ مي‌كنند و اين فرد پس از گذراندن اين مورد به مقام استادي نايل مي‌شود! اين پول تماماً به جيب فرد رئيس فرقه مي‌رود كه تلاش دارد انسانها را به كمال دعوت كند! البته به نظر مي‌رسد اين يك كمال حساب بانكي است تا معنويات روحاني.
اين مسئله باعث شده كه بسياري از مسئولان اين فرقه و اطرافيان و خانواده‌هاي آنها به مكنت مالي قابل توجهي دست پيدا كنند. ماشين‌هاي گران قيمت سوار شوند، حساب‌هاي بانكي آنها هميشه رقم‌هاي قابل توجهي را به خود ديده و ببيند.
در اين دوره‌ها كه توسط مسولان عرفان حلقه برگزار مي‌شود، حدي براي پذيرفتن كارآموز وجود ندارد و سياست مسئولان و دست‌اندركاران فرقه اين است كه هرچقدر مخاطبين بيشتر شركت كنند بهتر و مطلوب‌تر است و درآمدزايي بيشتري صورت مي‌گيرد. مسئولان اين فرقه مدعي هستند كه در 4 سال اخير در حدود 6 هزار نفر را تحت آموزشي قرارداده‌اند و اين افراد از حاميان عرفان حلقه هستند. اما حقيقت اين است كه اين آمار بدون شك غير واقعي است و براي القاي گستردگي اين فرقه اعلام مي‌شود. اين گروه از اينترنت استفاده‌هاي زيادي كرده‌اند و تاكنون سايت‌هاي اينترنتي و وبلاگ‌هاي زيادي را راه‌اندازي كرده‌اند كه اين روند در حال حاضر ادامه دارد و بهره‌گيري اين گروه از فضاي سايبري روز به روز بيشتر مي‌شود. همچنين مسترهايي هستند كه در خارج از كشور با اين گروه ارتباط دارند.
در بررسي فرقه اما بايد به چند نكته دقت جدي كرد. يك فرقه براي اينكه حقانيت خود را ثابت بكند بايد رهبر آن فرقه چگونگي اتصال خودش را به خداوند از طريق اولياء الهي اثبات كند. اين سؤال بسيار مهمي در عدم مشروعيت اين فرقه است كه تاكنون پاسخ داده نشده‌است. معمولاً رهبران فرقه‌هاي منحرف انسان‌هاي خود انتصابي هستند كه اين فرد نيز از اين قضيه مستثني نيست، چون او نيز با تصميم خودش به عنوان رهبر فرقه منصوب شده و هيچ دليلي براي حقانيت خودش ارائه نداده است.

*محتــواي اعتقــادي عرفان حلقه و شباهت آن با كليساهاي خانگي

فرقه حلقه از نظر اعتقادي مخلوطي از فرقه‌هاي مختلف است. يعني آدم‌هايي كه در اطراف طاهري قرار گرفته‌اند، هركس به اندازه سطح مطالعاتش به رهبر فرقه كمك مي‌كنند. هر كس به نوعي، آموزشي به وي مي‌دهد و سپس اطلاعات مختلف جمع آوري شده، توسط وي در كلاس‌ها طرح مي‌شود. شيوه كار ورود اين فرد بدون شك كپي‌برداري از مسيحت است كه با برشمردن برخي از مصاديق اين مسئله تبيين خواهد شد. 

به فرض مثال مسئله ارتباط با روح القدس از مسايلي است كه در كتاب عرفان حلقه آمده است. يعني رهبر فرقه مدعي است كه در حلقه وحدت، يك نفر يا دو نفر مي‌آيند. يك نفر مثلا شخصي است كه مي‌خواهد متصل شود، نفر دوم اتصال دهنده كه معمولا يا مستر يا رهبر حلقه است، نفر سوم روح‌القدس است و نفر چهارم خداست. اين يعني همان نگاه پدر، پسر و روح‌القدس كه اتفاقا حالا وقتي اعتقادات اين گروه را مطالعه كنيد، متوجه مي‌شويد كه شبيه همان جريان هم ساخته شده است.

الان يكي از كارهايي كه اينها انجام داده‌اند و شبيه به مسيحيت است،مسئله فرا درماني و شفاست. يكي از ويژگي‌هاي حضرت عيسي (ع) ‌اين بود كه امراضي را شفا مي‌دادند كه فراتر از توانايي عادي بشر بود و اين مدل را عرفان حلقه اعلام و اجرا كردند و گفتند " ما شفا مي‌دهيم. " شيوه‌اي هم كه در ارائه مطالب به مخاطبين در نظر گرفته است نيز به مسيحيت شباهت دارد.

شباهت ديگر عرفان حلقه به مسيحيت اين است كه مسيحيان معتقدند حضرت عيسي (ع) راه مي‌رفته‌اند سخناني ايراد مي كرده‌اند و حواريون يادداشت مي‌كردند و بدين طريق بسياري از سخنان حضرت عيسي (ع) ‌نيز منتشر مي‌شد و كتب مقدس نيز اينگونه نوشته و جمع‌آوري شده‌است. طاهري هم دقيقاً به همين سبك هم طاهري جلسه‌ به جلسه در دوره‌هاي مختلف مسايلي را مطرح مي‌كند كه اين مطالب كم‌كم به رشته تحرير در‌ مي‌آيد و مباني فكري عرفان حلقه تكميل مي‌شود. پس با كنار هم قرار دادن اين مطالب مي توان دريافت كه شيوه‌هاي سيستماتيك عرفان حلقه، شيوه‌هاي مسيحيت است و همان جريان را كه مسيحيان در جريان كليساي خانگي براي رشد نيروهايشان پيگيري مي‌كنند، در عرفان حلقه عيناً دنبال مي‌شود.1

محتواي اعتقادي عرفان حلقه ملقمه‌اي از مجموعه‌هاي مختلف است. بخشي از آن از عرفان اسلامي گرفته شده، بخشي از اعتقادات صوفيه و جريانات صوفي‌گري اخذ شده، يك بخش از اعتقادات جريان حلقه ‌از عرفان هندو گرفته شده است (اصلا خود واژه كيهان كه اينها از آن استفاده مي‌كنند، بحث چاكراي كيهاني است كه در مباحث اوشو و رام الله هند نيز مطرح شده است. شما خيلي از مطالب و متون عرفان حلقه را اگر نگاه بكنيد،‌ متوجه خواهيد شد كه اين متون ترجمه است، فقط قالب آن ايرانيشده و به‌اصطلاح بومي‌سازي شده، در برخي اوقات نيز اشعاري به آن اضافه شده، البته در مواردي نيز آيات قرآن اشتباه و بدون ربط به آن افزوده‌ شده‌است. دركل اين فرقه يك مدل و ايدئولوژي مشخصي ندارد و ساختار اعتقادي آن پر از پارادوكس و تناقض است و مانند بسياري از فرقه‌ها، هر مطلبي كه بتواند مردم را جذب كند در منشور اعتقادي آن گنجانده شده است. يكي ديگر از ادعاهاي وي، قائل شدن يك نقش جهاني براي خودش است. با نگاهي ساده به ادعاي اخير اين فرد مي‌توان دريافت كه وي اين بار نيز درصدد است، در نقش حضرت عيسي(ع) ‌ظاهر شود. يعني او با اين ادعا قصد دارد به اين مطلب تاكيد كند كه همانطور كه عيسي(ع) ‌از پيامبران اولوالعزم و محدوده دعوت وي جهاني بوده او نيز فردي با يك مشخصات جهاني است.

در همين راستا، در كتاب عرفان حلقه آمده، اين عرفان فراتر از همه مناسك و اعتقادات است. هر كس با هر آييني مي‌تواند جذب اين عرفان شود و به كمال دست يابد و حلقه اين كمال هم رييس فرقه است كه به خداوند اتصال دارد! و علاوه بر اينكه خودش با خداوند ارتباط دارد، برخي افراد را نيز مي‌تواند متصل كند و اين ارتباط به گونه‌اي است كه حتي پيغمبران الهي نيز ارتباط بدين سبك را مطرح نكرده‌اند.

نگاه به نامحرم

بسمه تعالي

چندي قبل با يكي از دوستان  در رابطه با نگاه كردن به زنان اجنبي صحبتي داشتيم . ايشان ميگفت اگر به زنان غير مسلمان نگاه شود حتي اگر براي لذت بردن باشد، اشكالي ندارد . ميگفت نظر خيلي از علما اينچنين است براي بنده كه اين مطلب پذيرفتني نبود به استفتائات علماي حاضر و امام رحمت اله مراجع نمودم مطالب زير در اين خصوص است:

 

احکام نگاه کردن از رساله امام خمینی

2433 نگاه کردن مرد به بدن زن نامحرم چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است و نگاه کردن به صورت و دستها اگر به قصد لذت باشد حرام است ولی اگر بدون قصد لذت باشد مانعی ندارد و نیز نگاه کردن زن به بدن مرد نامحرم حرام می باشد و نگاه کردن به صورت و بدن و موی دختر نابالغ اگر به قصد لذت نباشد و به واسطه نگاه کردن هم انسان نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد، ولی بنابر احتیاط باید جاهایی را که مثل ران و شکم معمولا می پوشانند نگاه نکند.

2434 اگر انسان بدون قصد لذت به صورت و دستهای زنهای اهل کتاب مثل زنهای یهود و نصارا نگاه کند در صورتی که نترسد که به حرام بیفتد اشکال ندارد.

 

1.                              نگاه و پوشش پايگاه اطلاع رساني حضرت آيت الله العظمي خامنه اي

الف) پوشش
1. حجاب زن
س: زن چه مقدار از بدنش را بايد از نامحرم بپوشاند؟
ج) زنان بايد تمام سر و بدن خود را به جز صورت و دستها تا مچ كه زينت و آرايش نشده باشند با لباسى كه توجه نامحرم را جلب نكند، بپوشانند.

2. پوشيدن چادر
س: اگر حجاب زن با مانتو و روسرى كامل باشد كفايت مى‏كند يا حتماً بايد چادر باشد؟
ج) در حجاب و پوشش واجب، لباس معينى شرط نيست، و هر لباسى كه تمامى‏ بدن زن (بجز صورت و دستها تا مچ كه استثناء شده) و همچنين برجستگيهاى بدن را بپوشاند و توجه نامحرم را جلب نكند، كفايت مى‏كند. البته در طول ساليانِ دراز، زنان جامعه ما چادر را ترجيح داده و براى حفظ حجاب بهتر اسلامى‏، آن را انتخاب كرده‏اند.

3. لباس شهرت
س: منظور از لباس شهرت چيست و پوشيدن آن چه حكمى‏ دارد؟ آيا نماز خواندن با آن اشكال دارد؟
ج) لباس شهرت لباسى است كه پوشيدن آن براى شخص به خاطر رنگ يا كيفيت دوخت يا مندرس بودن آن و يا علل ديگر مناسب نيست، به طورى كه اگر آن را در برابر مردم بپوشد توجه آنان را به خود جلب نموده و انگشت نما مى‏شود. پوشيدن چنين لباسى بنابر احتياط واجب جايز نيست، ولى نماز خواندن با آن اشكال ندارد.

4. استفاده زن و مرد از لباس يكديگر
س: آيا استفاده از دمپايى و جوراب مردانه براى زنان، مصداقِ تشبّه به جنس مخالف است؟ در اين صورت تكليف چيست؟
ج) استفاده زن و مرد از لباس، كفش و دمپايى يكديگر، اگر مختص جنس خاص باشد بنابر احتياط واجب، جائز نيست ولى استفاده هاى محدود به نحوى كه آن را زىّ و پوشش خود قرار ندهند اشكال ندارد.

5. پوشش مردان
س: از نظر شرعى حدّ پوشش لازم براى مردان چقدر است؟
ج) بر مرد پوشاندن سر و گردن و صورت و دستها تا جايى كه معمولاً نمى‏پوشانند لازم نيست.

6. كراوات
س: آيا در مجالس عروسى يا ميهمانيهاى خصوصى، زدن كراوات براى آقايان جايز است؟
ج) به طور كلى، پوشيدن كراوات و ديگر لباسهايى كه پوشش و زيّ غير مسلمانان محسوب مى‏شود و استفاده از آن منجر به ترويج فرهنگ منحط و معاند غربى مى‏شود، جايز نيست.

ب) نگاه و ارتباط
1. نگاه كردن به فيلم و عكس نامحرم
س1: ديدن تصاوير نامحرم كه حجاب كامل ندارند, چه حکمى‏ دارد؟
ج) نظر به فيلم و عكس نامحرم به قصد لذت و ريبه حرام است و بدون قصد لذت، اگر صاحب عكس را نشناسد و مستلزم مفسده‏اى هم نباشد، اشكال ندارد.

س2: با توجه به اينکه در سايتهاى مختلف اينترنتى (حتى سايتهاى خبرى) عکسهايى از زنان خارجى (اعم از مسلمان و غير مسلمان) وجود دارد، نگاه کردن به آنها جايز مى‏باشد يا خير؟
ج) نگاه كردن به تصوير زن نامحرم حكم نگاه كردن به خود زن نامحرم را ندارد، بنابراين اگر نگاه از روى لذت نبوده و خوف افتادن به گناه نباشد و تصوير هم متعلق به زن مسلمانى كه بيننده آن را مى‏شناسد نباشد، اشكال ندارد و بنابر احتياط واجب در صورت عدم رعايت حجاب نبايد به تصوير زن نامحرم كه بطور مستقيم از تلويزيون و برنامه‏هاى اينترنتى، پخش مى‏شود نگاه كرد. نگاه كردن به تصاوير و فيلمهاى مستهجن نيز بطور مطلق حرام است.

س3: آيا ديدن فيلمهاى زناشويى براى زن و شوهر از لحاظ شرعى اشكال دارد؟
ج) ديدن اين گونه از فيلمها كه هميشه با نگاه شهوت برانگيز همراه است جايز نيست.

2. نگاه به زن نامحرم
س: آيا نگاه كردن به زن نامحرم (بصورت عادى و بدون قصد لذت) اشكال دارد؟
ج) نگاه به زن نامحرم جايز نيست مگر به صورت و دستها تا مچ، بدون قصد لذت و ريبه در صورتى كه زينت و آرايش نشده باشد.

3. ارتباط با نامحرم
س: ارتباط با نامحرم (مكاتبه، گفتگو، ارتباط اينترنتى و...) چه حكمى‏ دارد؟
ج) هر گونه ارتباطى كه خارج از ضوابط  و احكام شرعى باشد و يا مفسده اى بر آن مترتب شود، جايز نيست.

4. دست دادن با نامحرم
س: دست دادن مرد با زن خارجى و همچنين با نزديكان غيرِ محرم چه حکمى‏ دارد؟ مخصوصاً با افراد غير مسلمان كه اجتناب از چنين كارى توهين تلقى مى‏شود؟
ج) دست دادن با نامحرم حرام است، مگر اينكه از روى حايلى ( مانند دستكش و...) باشد، به شرط اينكه همراه با فشار دادن دست نباشد.

5. نگاه زن به مرد نامحرم
س: حكم شرعى در مورد نگاه کردن زن به مرد چيست؟ حدود آن چيست؟
ج) نگاه به سر و صورت و گردن و دستها تا جايى كه معمولاً نمى‏پوشانند، بدون قصد لذت و ريبه اشكال ندارد.

 

نگاه كردن به زنان نامحرم از نظر علماو مراجع:

مشاهدۀ صور قبیحه و مستهجن افراد غیرمسلمان و ناشناس، در صورتی که شهوت انگیز باشد و به قصد لذت صورت گیرد و یا موجب مفسده گردد؛ یعنی فرد را در معرض گناه قرار دهد طبق نظر همۀ فقها و مراجع تقلید حرام است. [1] در این بین، مراجعی وجود دارند که در صورت عدم شرایط فوق؛ یعنی شهوت انگیز بودن، به قصد شهوت نگاه کردن، موجب مفسده شدن هم قائل به حرمت هستند؛ یعنی به طور مطلق مشاهد تصاویر مستجهن را حرام می دانند. [2] و بعضی از مراجع دیگر مثل حضرت آیت ا... بهجت بین مشاهدۀ عکس و فیلم مستجهن فرق می گذارند و مشاهدۀ فیلم مستهجن را به طور مطلق؛ یعنی چه شهوت انگیز باشد یا نباشد، مسلمان یا غیر مسلمان، آشنا یا ناشناس، موجب مفسده باشد یا نباشد) حرام می دانند. [3]

 

. نگاه به فیلم مبتذل – که بیشتر زنان غیرمسلمان در آن بازی می کنند- در صورتی که موجب تحریک انسان نشود چه حکمی دارد؟

جواب: همۀ مراجع -به جز آیات عظام تبریزی و سیستانی- : با توجه به این که دیدن این گونه فیلم ها شهوت برانگیز و مقدمۀ ارتکاب گناه است، نگاه به آنها حرام است. [4]

آیت الله العظمی تبریزی: نگاه به فیلم هایی که موجب تحریک شهوت بر حرام یا ترویج فساد در جامعه باشد، جایز نیست. [5]

آیت الله العظمی سیستانی: نگاه کردن به شهوت و خوف وقوع در حرام ، حرام است و همچنین بنابر احتیاط واجب اگر بدون شهوت و خوف وقوع در حرام باشد. [6]

2- در حین کار با شبکۀ اینترنت، گاهی در کنار برخی از مقالات، عکس های مبتذل دیده می شود که ناگزیر از دیدن آنها هستیم، راهنمایی شما چیست؟ - در حین کار با شبکۀ اینترنت، گاهی در کنار برخی از مقالات، عکس های مبتذل دیده می شود که ناگزیر از دیدن آنها هستیم، راهنمایی شما چیست؟

امام، تبریزی، خامنه ای، سیستانی، فاضل و وحید: اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه به آن با قصد لذت حرام است و بنابر احتیاط واجب، بدون قصد لذت و ترس افتادن به گناه، جایز نیست. [7]
بهجت، صافی، مکارم و نوری: اگر به طور اتفاقی چشمتان به آن بیفتد، اشکال ندارد، ولی نگاه عمدی به آن (هر چند بدون قصد لذت)، جایز نیست. [8]
-- [1] . استفتا از دفاتر آیات عظام، آیت ا... خامنه ای، بهجت، مکارم، فاضل.
][2] . استفتا از دفتر آیت ا... خامنه ای
. [3 استفتا از دفتر آیت ا... بهجت.
[4]. خامنه ای، اجوبة الاستفتائات، س 1187؛ صافی، جامع الاحکام، ج 2، ص 1717؛ فاضل، جامع المسائل، ج 1، س 1729 و 1731؛ مکارم، استفتائات، ج 1، س 778 و 782؛ استفتا از دفتر: نوری، امام، بهجت، وحید.
[5] . تبریزی، استفتائات، س1603 و 1605؛ صراط النجاة، ج 5، س 1129.
[6]. Sistani.org، (فیلم ) س 4.

[نگاه به تصاوير:

-سؤال:نگاه کردن به عکس زنان غیر مسلمان یا مسلمان که‏حجاب اسلامی را کاملا رعایت نکرده‏اند چه حکمی دارد؟
جواب:در صورتی که مرد زنها را نشناسد و نترسد که به مفسده‏بیافتد بدون قصد لذت و ریبه اشکال ندارد اگر چه احتیاط مستحب در ترک است.
امام-گلپایگانی-اراکی:استفتاء.
گلپایگانی:با استفاده از توضیح المسائل مسئله 2448 و مجمع المسائل‏سؤال 655.
اراکی:توضیح المسائل مسئله 2453.
56-مسئله-نگاه کردن به عکس بچه‏ها چه دختر چه پسر،اگربدون قصد لذت باشد و انسان نترسد به گناه آلوده شود،اشکالی‏ندارد.
امام-گلپایگانی-اراکی:استفتاء.
امام:با استفاده از تحریر جلد 2 صفحه 756 مسئله 8.
57-مسئله-در صورتی که کسی بترسد که با نگاه کردن به‏عکس شخصی به گناه بیافتد، نباید به آن عکس نگاه کند.
امام-گلپایگانی-اراکی:استفتاء.

گلپایگانی:مجمع المسائل 655.

اراکی:توضیح المسائل مسئله 2453.

58-مسئله-جایز نیست انسان عکسی را که می‏داند دیدن آن‏برای دیگری حرام است‏به او نشان بدهد.

امام-گلپایگانی-اراکی:استفتاء                                                 والسلام

خير بزرگ ما آقاي علي پوردر بستر بيماري

چند روزي  است كه از تلفنهاي آن مرد بي نظير عرصه خيري و مدرسه ساز ي ،آن مردعاشق و شيفتهآنكه خود را غلام اباعبداله ميدانست و بياد او ياران با وفايش ۷۲ مدرسه در مناطق محروم استان اردبيل تاسيس نمود .آنكه مخلصانه همه اموال خود و وجود خود را وقف مدسه سازي نموده است   يعني حاج آقا عليپور  عضو هيات مديره جامعه خيرين مدرسه ساز ايران ،خبري نيست . او كه جند روز يكبار با دفتر و منزل ما تماس ميگرفت و با صدا مشفقانه و دوستانه خود من و همكارانم را مورد محبت خود قرار ميداد و مارا را شارژ روحي  ميكرد و  هر مناسبتي  را پيشاپيش تبريك و يا تسليت مي گفت . چند روزي است كه در اطاق ويژه  بيمارستا ن شهر اردبيل بستري و با توجه به سكته مغزي پيش آمده ، نيمه بيهوش ميباشد وقتي بر بالين او رفتم و با او صحبت كردم  چشمانش را باز كرد و به من نگاه كرد . نمي دانم مرا شناخت يا خير .  جايش در جشنواره ها و همايشها بويژه استان اردبيل خالي بود و خيرين از شنيدن بيماري او ناراحت و غمگين شدند.بهرحال همه كساني كه او را مي شناسند برايش دعا مي كنند  بهمين لحاظ بياد او مطالبي را مي آورم.

دانش آموزان اردبيلي براي سلامتي حسنعلي عليپور خير مدرسه ساز اردبيلي دعا کردند
اردبيل - تعدادي از دانش آموزان اردبيلي روز شنبه براي سلامتي حسنعلي عليپور خير مدرسه ساز اردبيلي دعا کردند.

به گزارش خبرنگار ايرنا اين دانش آموزان با اجتماع در مدرسه ابتدايي 14معصوم (ع) ناحيه دو اردبيل در محله سيدآباد کلخوران اردبيلي که يکي از مدارس ساخته حسنعلي عليپور است مراسم دعا برگزار کردند.
حسنعلي عليپور از خيرين مدرسه ساز استان اردبيل از چند روز پيش به دليل سکته مغزي در بيمارستاني در اردبيل بستري است.
حسنعلي عليپور به ياد تعداد شهيدان عرصه خونين نينوا 72 مدرسه را با هزينه شخصي خود ساخته و در اختيار سازمان آموزش و پرورش استان اردبيل قرار داده است.
حسنعلي عليپور خير مدرسه ساز اردبيلي که همه زندگي و حتي خانه مسکوني خود را براي اين منظور صرف کرده با ساختن 72 باب مدرسه به نام 72 شهيد کربلا با مجموع 269 کلاس درس در استان اردبيل به عنوان افتخار ايرانيان حتي در بسياري از کشورهاي اروپايي شناخته شده است .
او همچنين علاوه بر مدرسه سازي در ساخت مکان هاي عام المنفعه از قبيل حمام ، راه روستايي ، آب روستايي ، درمانگاه و غسالخانه نيز مشارکت داشته است .
اين روستا زاده اردبيلي که حدود هفت دهه قبل در روستاي ديجوجين از توابع اردبيل چشم به جهان گشود براي مدتي در کشور آلمان سکونت داشت و همه دارايي هاي خود را در راه نيک بخشيده و وصيت کرده که بعد از وفاتش او را در ورودي يکي از مدارس استان اردبيل که توسط خودش ساخته شده است دفن کنند.
پارسال تنديس حسنعلي عليپور چهره ماندگار نيکوکاري در اردبيل در حياط ساختمان سازمان آموزش و پرورش اين استان پرده برداري شد.
حسنعلي عليپور در مراسم پرده برداري از تنديس خود به خبرنگار ايرنا گفت: اميدوارم هنگامي که به اذن پروردگار چشم از جهان فرو مي بندم کودکان ، نوجوانان و جوانان حتي يک بخش ، روستا و شهر در استان اردبيل بدون مدرسه نباشند تا با آسودگي خيال بار سفر را از اين دنياي مادي ببندم.
وي افزود: آرزو دارم روزي فرا برسد تا دانش آموزان با استعدادي که در مدارس ساخته شده توسط اين بنده حقير و غلامي کوچک مراتب علم و دانش را طي کرده و تربيت يافته اند به خاطر انجام کارهاي نيک تنديس هايي بزرگي از آنها ساخته شوند که مجسمه بنده در مقابل آنها از يک مورچه هم کوچکتر باشد.
پارسال همچنين يک ميدان تازه تاسيس در شهر اردبيل به نام " حسنعلي عليپور " اين انسان نيکوکار ديار پر مهر سبلان نامگذاري شد.
530/594

اخبار آئین نکوداشت

نشان خورشید خیران به حسن علی علی پور اهدا شد  

نشان نقره ای خورشید خیران به حسن علی علی پور نیز اهدا شد.

به گزارش روابط عمومی نخستین آئین نکوداشت خیرین مدرسه ساز ، خیر مدرسه ساز حسن علی علی پور که بواسطه ی بیماری نتوانسته بود در آئین نکوداشت خود حضوئر یابد با حضور برخی مدیران موبوطه در منزلش ، نشان نقره ای خورشید خیران ، تندیس و لوح سپاس خود را دریافت کرد.

این گزارش می افزاید ، نشان خورشید خیران توسط همسر علی پور به وی اهدا و بر روی سینه ی ایشان نصب گردید...

گفتنی است این مراسم با حضور حسینی دبیر آئین نکوداشت ، عباسی مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران ، جعفری مدیرکل مشارکت های مردمی سازمان نوسازی کل کشور ، خوش چهره مدیر روابط عمومی آئین نکوداشت و جمع دیگری از فعالان حوزه ی مدرسه سازی صورت گرفت.

گالری تصاویر (کلیک)